Al vanaf de middeleeuwen worden de Turken door Europeanen als wrede barbaren gesleten.
In werkelijkheid waren de Turken relatief tolerant (naar de maatstaven
van toen). Dat zag je aan bijvoorbeeld hoe de Turken en Europeanen met in
oorlogen overwonnen volkeren omgingen.
De Spanjaarden versloegen de Azteken (1521) en de Inca’s (1532)
en vernietigden hun religie, cultuur en talen*. Dit
in contrast met de Ottomaanse Turken die de verslagen volkeren met rust lieten
op dat vlak.
* Heden
hebben ze in Latijns-Amerika nu als moedertaal Spaans en hun religie
christendom (behalve Brazilië. Daar is Portugees de hoofdtaal, dat was een
kolonie van Portugal).
De Armeense beschuldigingen zijn een welkome aanvulling op
deze eeuwenlange anti-Turkse propaganda. Het is zelfs zo dat heden Turken zich
bij dit koor hebben aangesloten. Prijzen en carrières liggen immers in het
verschiet als ze de Westerse visie over 1915 aan de man brengen.
In dit gezelschap heeft zich nu de bekende Duits-Turkse regisseur
Fatih Akin aangesloten.
Zijn Armeense financiers hadden bij hem aangedrongen om zo
snel mogelijk met een film over de Armeense leugens te komen.
Een ellenlange film (The
Cut) waarin de eerste 40 minuten de Turken conform middeleeuws Europese
christenpropaganda als bloeddorstige moordenaars afschildert was het resultaat.
Hij heeft met deze schnabbel zijn zakken gevuld, maar de Armenen met een kater
achtergelaten. De film wordt namelijk in reviews*
van alle kanten afgeschoten.
*
Zie ook een analyse van de review in NRC.
Wat Fatih Akin heeft gedaan is de westers racistische
oriëntatie over 1915 in deze film tot uitdrukking brengen. Ene Turk doet dat
met de film, anderen met pseudo-wetenschappelijke boeken (Taner Akcam, Uğur
Ümit Üngör). Het Westen beloont zulke Turken die hun racistische visie over
1915 delen. Een Turk is het zelfs gelukt om zo de Nobelprijs binnen te slepen
(Orhan Pamuk).
No comments:
Post a Comment