(Verslag deel -1- -2- -3- -4- -5- -6-)
Titel deel 4 is “Bloed aan je handen”. Het is uitgezonden op 12 april. (Is hier te bekijken http://bloedbroeders.vara.nl/media/337671)
Dit verslag
is eerste deel. Weblog kon niet alles aan, daarom in drie stukken geknipt
[De vermelde
tijden zijn van een eigen tv-opname. Voor originele tijden moet je 10 seconden
bijtellen.]
0:08
Wat we nu
zien laat zien hoe vies NPO-VARA te werk gaan.
Terwijl de
Armeen Ara zijn verwijten tegen de Turken (moslim) zit te maken dat het nazi’s
zouden zijn geweest, horen we op de achtergrond islamitische oproep tot gebed.
Dit
haatzaaiende effect is dus te zien in een documentaire die een Nederlandse
publieke omroep uitzendt. Ze worden door de Nederlandse staat gefinancierd.
0:33
Ara:
“Mijn Turkse broeder en ik willen de onderste steen boven water halen.”
Flikker toch
een eind op man. Sinan blijkt een Koerd, zie straks op 41:34 (part 3).
Ara wil een
bekentenis van een Turk voor zijn genocide, maar een Turk gaat van zijn leven
zijn voorouders niet als een nazi slijten gezien al dat trash waarmee we in de
docu tot nu toe zijn doodgegooid. Sinan heeft zich daarom laten
inhuren voor die klus.
Ze zouden dus
“de onderste steen boven water halen”.
Alleen
(pro-)Armeense figuren bij wie het logisch denkvermogen zoek is, en zich als
geleerden voordoen zoals Taner Akçam, Erik-Jan Zürcher of Ton Zwaan hebben we gezien om die 'onderste
steen boven water te halen'.
1:56
Ara begint
met een Turk (Huseyin Bey) die een Armeense vrouw die Zagik zou heten en haar
kinderen redde door ze onderdak te bieden.
Wat we nu van
hem horen blijkt een familieverhaal, opgesmukt met gebruikelijke anti-Turkse
haat-elementen.
Zo werden die
Armeense genocide-terroristen van de jaren ‘70-’80 eerst opgevoed voor ze aan
moorden sloegen op onschuldigen. Nog altijd wordt deze haat gevoed bij deze
Armenen, de haat bij Ara de Armeen voel je regelmatig tijdens de documentaire.
En niet alleen hij wordt mee gevoed, ook de Nederlandse kijkers. De Koerd Sinan
speelt hierin ook een rol.
Ik zeg haat
omdat met fictieve verhalen men Turken door het slijk haalt en ze als
bloeddorstige maniakken zit te slijten en ze als onmensen aan de man brengt. Zo
kweek je haat tegen ze.
Als je
logisch betreffende verhalen afgaat, springt het bedrog naar boven. In de
eerste drie delen heb ik vele van zulke bedrog laten zien. En er komt meer
hierna.
De rol van de
bloeddorstige Turken beklemtonend heeft de Armeen het over “Haar man werd de
keel doorsneden”. Ik geloof dat niet.
Armeense
mannen werden toch eerst apart afgeslacht, zie straks in ondermeer 7:15. Dat
lijkt me ook logisch als we deze fantasieverhalen zouden opstellen. Als je de
mannen in bijzijn van hun vrouwen zou kelen, dan krijg je de rest van de
familie niet vooruit omdat ze getraumatiseerd raken. Dan moet iemand het kelen
hebben gezien. Dat kan alleen zij zijn geweest, maar zoals zonet vertelt
zou kelen van de man in bijzijn familie niet werken. Dat kelen-verhaal klopt
dan niet.
Erna vervolgt
de Armeense danser met dat de vrouw moest lopen “in een dodenmars naar de woestijn”.
Die
“woestijn” is in verslag van deel 3 beschreven (op 39:32).
Die Huseyin
Bey was een vriend van haar man. Hij had een soldaat die de relocatie
begeleidde overreed om haar aan hem af te staan.
Hij smeekte
haar om hem te vertrouwen en dat (2.30:) “Waar jij heen gaat is alleen maar
duisternis”.
Even
nadenken. Zij moet hem gekend hebben omdat haar man een vriend van die kerel
was. Dan wist ze heus wel dat of hij wel of geen goede bedoelingen had. Het is
allemaal aangedikt.
Erna wordt de heldenstatus van die redder Huseyin verder opgesmukt met dat hij haar goed behandelde. Hij had zelfs met gevaar voor eigen leven haar gered. Want “op het helpen van Armenen stond de doodstraf”.
Erna wordt de heldenstatus van die redder Huseyin verder opgesmukt met dat hij haar goed behandelde. Hij had zelfs met gevaar voor eigen leven haar gered. Want “op het helpen van Armenen stond de doodstraf”.
Ja echt. Hij
open en bloot haar van een soldaat gekregen. Die soldaat zal ook heus geweten
hebben dat op helpen redden van een Armeense relocee de doodstraf stond. Dus
hij riskeerde voor die Huseyin zijn leven.
Zou de soldaat dat riskeren? Bovendien waren die soldaten toch
bruten? (zie Ara’s moeder en haar verhaal van “een soldaat eigenlijk” die een
baby doodde in verslagdeel 1 op 32:07).
3:04
Die vrouw
blijkt de overgrootmoeder van Ara. (Zagik was de moeder van Hapet. Die is vader
van Toros. Ara is de zoon van Toros.)
Dit hele
verhaal van Huseyin haar redden is dus een aangedikt familieverhaal.
In kern zal
Ara gelijk hebben: een Armeense die gereloceerd werd.
Daar
heb ik geen twijfels over. Maar daarna krijg je de opsmuk eromheen van de
barbaarse bloeddorstige Turken uit de middeleeuwse verhalen. En brengt men de
authenticiteit van het geheel aan wankelen. Dat ze gered zou kunnen zijn door
die Huseyin lijkt ook te kloppen (straks bevestiging), maar HOE ze gered werd
is weer een opsmuk die de geloofwaardigheid van het verhaal ondermijnd. (er
stond immers “de doodstraf erop” en de soldaat zou wel even zijn leven voor
wagen)
Dit is dan
wat je aan 50 seconden uit dit verhaal kan afleiden als je even kritisch en
logisch nadenkt. Ene na andere twijfelachtige elementen rollen eruit.
3:24
Ze gaan naar
familie van die Huseyin Bey. Ze ontmoeten onder meer een kleinzoon (3.33:) en
kleindochter. Dat een Turk een Armeense relocees in huis genomen heeft (“gered”), wordt door die kleinkinderen bevestigd (4:.04).
4:10
Sinan dikt dit aan met dat als die redder Huseyin er niet was geweest, Ara niet
zou hebben bestaan.
Dit klopt als
de sterftescore Armeense relocees 100% was.
Maar dat is
het niet. We hebben documenten die reppen over levend aankomen van een half
miljoen Armeense relocees in relocatiekampen. Dit wordt ook straks bevestigd in
dit deel (op 35:00, part 3).
6:10
Sinan over dat Turken niet allemaal slechten zijn. En dat ze heel traditioneel
en nationalistisch zouden zijn.
6:29
6:29
De fake-Turk
vindt dat deze mensen door Turkije erkend dienen te worden.
Wat hij doet
is een link maken naar de Jodenvervolging door de Europese Duitse nazi’s. In
die bewezen genocide worden redders van joden geëerd. Dat ziet deze pro-Armeense knecht ook
graag.
Maar hij slaat een stap over: er is geen genocide gepleegd op de
Armenen. Ze werden gereloceerd in het landsbelang, net als de Amerikanen deden na
de Japanse aanval op Pearl Harbor. Relocatie is dus geen genocide.
7:15
(Ara de
Armeen gaat verder met zijn familieverhaal:)
De opa Hapet
(zoon van Zagik) was 14 toen hij soldaten naar hem kwamen. Wanneer jongens geen
adamsappel hadden, dan werden ze door de soldaten als kind behandeld, anders
dienden ze mee te komen met andere Armeense mannen. Om vermoord te worden.
Hier staat,
als dit familieverhaal al klopt, dat er geen genocide-intentie was.
Bij een genocide wordt namelijk geen onderscheid gemaakt
in leeftijd.
Criterium
leeftijd is immers geen genocide-criterium.
Bij genocide
is in dit geval het criterium wel of geen Armeen. Dan zou er niet naar Hapets
adamsappel gekeken zijn, maar ook meegenomen zijn om vermoord te worden.
Heb je dat
Ara? Volgende keer niet zulke debiele fouten maken, anders kun je deze genocide
niet aan de straatstenen kwijt.
7:35
De vader van
Hapet had wel een adamsappel, dus die moest sterven volgens dit verhaal. Ara beweert in wiens opdracht hij vermoord is: Kemal Bey. Die was de
gouverneur van de regio Yozgat waar die familie verbleef. (7.54:) Die
gouverneur heeft er “gruwelijk huisgehouden” aldus Ara. (7:56:) Zij eigen
soldaten zouden hebben getuigd dat ze hele Armeense dorpen met inwoners erin,
in brand hadden gestoken.
Nu moeten we goed opletten.
Ik heb
aangegeven wanneer je moest oppassen bij aanhoren van de Armeense verhalen, zie
de serie ‘De kenmerken van de Armeense gruwelpropaganda’.
Het verhaal
dat de Armeens Ara nu vertelt is die van Turken die hun gruwelijke misdaden
bekennen om de leugenverhaal geloofwaardig over te laten komen.
Die Turkse soldaten
kakelen dus dat ze hele dorpen in fik hadden gestoken met bewoners en al. Wat
deze loslippige idioten verder bekennen doet de Armeen breed uit de doeken voor
de Hollandse kijker:
(8:02:)
“babies werden in hun wiegjes in stukken gehakt”.
Allemaal op bevel
van deze Kemal Bey:
Ik had dat bevel wel willen zien. Maar wordt niet getoond omdat deze oplichters de boel aan het flessen zijn.
8:11
Ara verklapt
ons van wie hij deze bekentenis had: 'professor' Kevorkian.
Die van de in
deel 3 besprokene Armeen en zijn sprookjesboek.
Daar kwamen
we soortgelijke bekentenis tegen (zie verslag deel 3 part 2, op 33:01), waarbij een Turkse official die Zeki Bey zou heten bekent
dat hij Armenen gaat kapotmaken en met drank in de hand (moslim...) zit te genieten van
martelingen Armenen.
8:21
De nep-professor
Kevorkian zou zijn levenswerk van hebben gemaakt om te documenteren hoe
systematisch de Turken de Armenen gingen uitroeien. We hebben dus nu enkele
voorbeelden gezien wat deze fantast zoal heeft vastgelegd.
8.40
Volgens de
Armeense fake-professor zouden de Turken in Yozgat een andere
uitroeiingspolitiek hebben gevoerd dan de andere gebieden. In Yozgat zouden de
Armenen massaal ter plaatse afgemaakt zijn.
8:50
(Kevorkian:)
Kemal Bey werd veroordeeld en geëxecuteerd voor die misdaden. Kevorkian heeft
het dan over de travestie van recht-processen van 1919-1920. Er waren drie mensen
als gevolg van die processen die niet voldeden aan internationale rechtsnormen geëxecuteerd.
9:12
Kemal Bey zou
50.000 Armenen hebben laten vermoorden.
9:26
Sinan bevestigt dat ze het over die travestie van recht-processen hebben
(hij heeft het over 'opgehangen na WO1').
Die processen
werden onder grote druk van de christelijke invasiemachten gevoerd.
Maar die
zagen een perverse rechtspraak, vandaar dat ze het travestie van
recht noemden. Daarom had Groot-Brittannië ook ruim 100 Ottomaanse officials
aangeklaagd en naar Malta
gedeporteerd om ze te berechten (uitslag: vrijspraak).
9:40
Sinan, met een soort afgrijzen, vertellen over de protesten onder Turkse
bevolking na de executie van Kemal Bey. Er staat nu een standbeeld van deze
onschuldig tot de dood veroordeelde in de stad.
9:50
De knecht van
Armenen erna 'Mijn volk heeft een held van hem gemaakt'.
Een Koerd die voor Turk speelt om de Turken als genocidale maniakken te slijten voor de Hollandse kijkers. Huichelaar.
Een Koerd die voor Turk speelt om de Turken als genocidale maniakken te slijten voor de Hollandse kijkers. Huichelaar.
11:30
Sinan beweert
dat 100 jaar geleden ene groep de andere niet meer als mens ging beschouwen. Zo
toewerkend naar de Armeense genocide-verhaal.
11:39
Ze gaan
naar Erzincan, waar deze Armeense slaaf vandaan komt.
11:47
De
pro-Armeense ‘geleerde’ Erwin Staub aan het woord.
Genocide is
niet plotseling. Het is een geleidelijk proces. (12:08) Hij
beweert dat voor het genocidejaar al veel geweld tegen Armenen was. Om zo zijn
verhaal van een genocide als geleidelijke ontwikkeling en niet als plotselinge
uitbarsting te onderbouwen.
Niks
vertellen over de innige samenwerking van Turken met Armenen na de revolutie
van 1908 (waar de andere fake-geleerde Kevorkian maar zich om verbaasde, zie
verslag deel 3 part 2 op 37:08).
Niks
vertellen over Armeense soldaten in het Ottomaanse leger in het genocidejaar
1915.
12:31
Staub gaat
verder met dat normale menselijke waarden niet gelden voor de genocide-prooi
(waarden zoals dat men de ander geen pijn doet of vermoord).
Niks
vertellen over de vervolgingen die de Ottomaanse justitie TIJDENS de oorlog voerde tegen personen die misdaden hadden gepleegd tegen Armenen.
13:53
Sinan wil wel weten hoe het komt dat zijn [Koerdische] familie in voormalige
Armeense dorpen woont en grond bezit.
Update: In verslag deel 6 part 2 (op 34:29) blijkt dat die dorpen destijds al Koerdisch waren.
Update: In verslag deel 6 part 2 (op 34:29) blijkt dat die dorpen destijds al Koerdisch waren.
Sinan, ik zal
het je uitleggen:
Er werd om
grond geknokt destijds. Armenen wilden er hun eigen staat vestigen en hoopten
met collaboratie aan zijde (christelijke) oorlogsvijanden van de Ottomaanse Turken
daarmee beloond te worden. Turken wonnen die knokpartij. Erna dienden de
Armenen te vertrekken, net als de 3 miljoen Sudeten-Duitsers later.
Als de Turken
die knokpartij niet hadden gewonnen, zou jij er niet zijn geweest. Of je
achternaam had Canian geluid.
14:33
Sinan wil
weten of zijn familie schone handen hebben. ‘Zaten er slagers tussen?’ Zie voor
het antwoord op 43:58 (part 3).
14:54
Sinan is een
erfgenaam van vele landerijen in dat gebied. Zijn vader is immers
grootgrondbezitter [feodale toestanden in die gebieden waar Koerden wonen].
15:58
Sinan bekijkt
de eigendomsakten die ze bij iemand in bewaring hadden gegeven. Omdat het van
Armenen zou zijn, willen ze graag weten of het gestolen is en of dat het erin
staat.
(16.33:) Hij doet verbaast over zoveel eigendomsakten en zit al die akten te bekijken.
(17.11:) Op een aantal zou staan dat het gekocht was. Maar er stond niet bij van
wie het gekocht was.
Ze zijn wat
teleurgesteld. Als op de akten had gestaan 'gestolen' zouden ze voor de
Hollandse kijker voor wat spektakel hebben kunnen zorgen.
17:27
Ara over dat
Armeens bezit van gereloceerde Armenen tegen spotgoedkope prijzen verkocht werd
aan nieuwe eigenaren.
Al zouden de
nieuwe eigenaren het gratis gekregen hebben, dat is niet relevant.
Een minderheid die in oorlogstijd collaboreert met een
oorlogsvijand, die riskeert alles kwijt te raken.
Als de
Armeense Dashnaks zich niet hadden ingelaten met hun avonturen naar meer (eigen staat
vestigen op Ottomaans grond) en niet de Russische invasielegers hadden geholpen
EN zich aan zijde van het Ottomaanse leger hadden geschaard tegen die
oorlogsvijanden (zoals je van onderdanen van een land verwacht), dan was er ook
geen relocatie geweest.
Fout gegokt
en nu alles kwijt. (Sudeten-Duitsers een ander voorbeeld van zulke minderheden) Armenen
dienen dus bij die Dashnaks van ze wezen.
17:40
Sinan oppert de mogelijkheid dat ze al voor WO1 zelf al landerijen in bezit hadden. Dus niet van Armenen gekocht of “gestolen”.
Sinan oppert de mogelijkheid dat ze al voor WO1 zelf al landerijen in bezit hadden. Dus niet van Armenen gekocht of “gestolen”.
De naam van
zijn overgrootvader was Cafer Aga. ‘Aga’ kan slaan op stamhoofd, maar ook op
grootgrondbezitter.
Daar Sinan
slechts enkele eigendomsakten van de vele die we zagen met 'gekocht' had
gezien (zie stukken rond 16:30 als hij de papieren doorneemt) is die
mogelijkheid logisch.
18:10
Hij rept
over ‘grootschalige deportaties’.
Opmerking
over de termen 'deportatie' en 'relocatie':
Deportatie
vindt plaats als een gedwongen verplaatsing van ene naar ander land aan de orde
is. Relocatie is verplaatsing binnen een land. Omdat Armenen binnen het
Ottomaanse Rijk werden verplaatst is er sprake van relocatie. (Pro-)Armenen
hanteren het woord ‘deportatie’ om hun leugens zwaarder over te laten komen.
Je ziet hier hoe het masker van Sinan afvalt door pro-Armeense jargon te gebruiken.
18:24
De Armeen Kevorkian
die voor professor moet doorgaan leest uit een tabel die aantallen gereloceerden met data en plaatsen moeten
voorstellen.
Hij begint
met Erzincan 21 mei [1915]. (De order voor relocatie was 27 mei 1915...)
Waarschijnlijk zien we hem uit één of andere fantasietabel voorlezen. Zoals de
Duitse fraudeur Johannes Lepsius had opgesteld in zijn werk “Todesgang des
Armenischen Volkes”. [besproken in ‘Johannes Lepsius: Rücksichtslos frauderen voor de Armenen (II)‘]
( part 2)
No comments:
Post a Comment