(part 1)
22:45
Sinan gaat op zoek naar “betrouwbare getuigen”. Wat je
hierna gaat tegenkomen over deze pseudo-onderzoeksjournalist zal je van je
stoel doen vallen.
22:57
Omdat Duitsland een militaire bondgenoot van de Turken was,
zouden hun getuigenissen wel betrouwbaar zijn. We krijgen de Duitser Wolfgang
Gust te zien. Die komt het team van de pro-Armeense ‘geleerden’ versterken.
Sinan probeert deze groupie als een serieuze geleerde te
slijten met dat die “jarenlang dat Duitse materiaal had onderzocht”.
23:14
Gust beweert dat de Duitsers destijds niks vermeldden over
dat Armeense oorlogsverraad een gevaar voor de Ottomaanse oorlogsinspanningen
zou hebben gevormd. Hij probeert dus de Armeense guerrilla en andere
staatsvijandige activiteiten van de Armenen als niet bestaand af te schilderen.
Grote steden als die van VAN namen ze in na wekenlange
gevechten met Ottomaanse legereenheden, voerden aanvallen uit om legermanoeuvres in de war
te gooien, enzovoorts. Zulke activiteiten waren zeker niet ongemerkt gebleven voor waarnemers van het Duitse leger in Anatolië destijds (als bondgenoot Turken waren ze er gelegerd).
Gust weet niet waarover hij praat (meer waarschijnlijker: houdt Sinan en de kijkers voor de gek).
23:28
Nu gaat
het interessant worden. Fasten your seatbelts mensen.
We gaan zien wat voor een dorpsidioot deze “onderzoeksjournalist”
Sinan in feite is. Hij opent een boek die Gust hem aanraadde. Volgens de
Duitser zou Sinan daarin de antwoorden vinden voor zijn vragen.
Als Sinan een klein beetje research had gedaan, dan had
hij kunnen weten dat hij een vervalste publicatie voor zich had. En notabene
diezelfde Gust heeft daar ook over geschreven. Het gaat om het werk ‘Deutschland und Armenien 1914-1918’
van de Duitse pastoor Johannes Lepsius.
Dit was wel één van de meest treffende wat ik in deze hele serie
heb gezien. Materiaal waaraan gerotzooit is en men het op tv showt om de Turken als bloeddorstige barbaren te verkopen. Zwijnerij van de NPO-VARA.
(Dat charlatans zich uitgeven voor wetenschapper zoals hiervoor Gust, zegt niks, zie de frauderende professor Stapel)
Honderdduizenden euro’s aan gemeenschapsgeld verspilt
omdat men zulk materiaal niet eerst controleerde.
24:27
Sinan gaat in op de Armeense verraad in de stad Van. Ene na andere Koerd uit die stad krijgt de gelegenheid om
pro-Armeense verhalen af te steken. De lange arm van anti-Turkse Koerdisch
extremisme van de Pkk heeft in die streken ook de inwoners bereikt.
27:00
Sinan gaat praten met professor Halaçaoğlu. Dat is pas de tweede kritische geleerde, dus na vijf uitzendingen, die de pro-Armeense sympathisanten van de VARA hebben benaderd. Sinan wil bij hem polsen of het
een genocide of een burgeroorlog was.
27:17
De pro-Armeen verkoopt de kritische professor als “de meest
vooraanstaande ontkenner” van de Armeense leugens. Zo praat dus iemand die de
Armeense versie van de historie aanhangt.
Masker
af Sinan.
27:29
Sinan moet die professor zo te zien niet. Hij maakt de
professor zwart met dat hij “bewijsmateriaal zou hebben vervalst” *.
*
Zie ook 11:25. Deze charlatans hebben een leugen tegen de Turken bedacht. Maar
ze hebben geen bewijzen. Daarom zouden de Turken die imaginaire bewijzen
vernietigd hebben of verdonkeremaand. Nu hebben ze "de bewijzen vervalst".
Echt een krankzinnig universum
waarin deze figuren als Sinan vertoeven.
De toneelspeler doet alsof hij onpartijdig is en dat de
professor misschien desondanks toch een overtuigend verhaal kan hebben.
28:07
Professor Halaçaoğlu gaat in op de massagraven. Als er echt 1,5 miljoen Armenen zouden zijn gedood, dan zouden er duizenden massagraven moeten zijn geweest. Waar zijn ze?
28:28
Armenen hebben dus ook onder Turken en andere moslims huisgehouden. Professor Halaçaoğlu had op basis van Ottomaanse archieven een lijst van die slachtoffers gemaakt. Waar en door wie deze moorden waren gepleegd.
Armenen blijken in bloed van duizenden en duizenden Turken en andere moslims te hebben gebaad. Volgens Ottomaanse documenten hebben ze de dood van 518.000 moslims op hun geweten (waaronder familieleden van Sinan, zie verslag deel 4 op 40:00).
28:53
Professor Halaçaoğlu stelt de Armenen voor om de kwestie
samen te onderzoeken.
Vergeet het maar: carrières van velen en miljoenenbelangen worden
dan op het spel gezet. Armenen hebben ook hun lot aan deze luchtkasteel
verbonden. Daarom zullen ze er nooit aan beginnen.
(Wat me opviel tijdens het gesprek was dat de Armeense knecht
emotioneel werd.)
29:16
Als Sinan zegt dat niet alle Armenen verraad hadden gepleegd
en niet het land uitgetrapt hadden mogen, zet de professor hem op zijn nummer
met dat er 281.000 Ottomaanse Armenen in Turkije waren gebleven.
29:25
Meteen halen de documentaire-makers Taner Akçam
erbij om beweringen professor Halaçaoğlu te neutraliseren.
De voormalige terrorist* zegt dat er tijdens
de Tweede Wereldoorlog er meer Duitsers dan joden waren omgekomen. En moeten
dan die doden dan gelijkgesteld worden?
*
Met achter zich rijen boeken om hem serieus en geleerd over te laten komen,
maar we weten wel beter met hem (zie bijvoorbeeld verslag deel 3 part 2, op 36:09).
Het verschil is dus dat joden geen Duitse steden hebben ingenomen om erna de Duitse burgers uit te moorden en de steden over te
dragen aan invasielegers. Dat heeft daarentegen in Oost-Anatolië in de oorlogsjaren wel plaatsgehad.
30:00
Volgens Sinan zouden “de meeste gerespecteerde historici” het
hebben over dat de Armenen slechts 10.000 moslims hadden vermoord.
Bagatelliseren als het om Turkse doden gaat.
En wie zouden die meest gerespecteerde historici kunnen
zijn? We zien dan Erik-Jan Zürcher in beeld, waarschijnlijk is het zo’n gerespecteerde
geleerde. Die beweert dat de cijfers van moslimdoden uit de Ottomaanse
archieven onzin zijn.
Dit is dat westerse
wetenschappelijke racisme die je in deze kwestie verwoord ziet. Ottomaanse
bronnen zijn van geen waarde, alleen westerse/Armeense bronnen moet men serieus
nemen.
(Enkele daarvan hebben we gezien zoals Morgenthau en Lepsius)
(Enkele daarvan hebben we gezien zoals Morgenthau en Lepsius)
(In verslag deel 2 op 40:15 hebben we kennisgemaakt met de intellectuele capaciteiten van deze Nederlandse 'professor' in deze materie. Het blijkt een intellectuele dwerg te zijn.)
31:28
De Armeense danser Ara gaat naar de ruïnes van de stad Ani.
Het wordt ons deze keer bespaard dat de Turken die ruines op
hun geweten hebben gehad (toch niet, zie straks). In eerdere delen zat deze
Armeen bij elke Armeense bouwval te klagen dat de Turken dat op hun geweten
hadden.
De danser blijft wel klagen tegen de Turken: hij wil dat er overal bij de ruines zou moeten staat dat het om Armeense bouwwerken gaat.
33:40
De Armeen Ara beschuldigt de Turken niet alleen van
uitroeien Armenen, maar ook van hun cultuur. Turken zijn dus die middeleeuwse
barbaren die niks geven om cultuur anderen.
Deze hater rept over “vernietigen van een stad”. Dus toch. Ik was even in de veronderstelling geweest dat hij
de ruines van Ani niet aan de Turken zou toewijten. Tevergeefs. (Ani lag al eeuwen in puin, Turken hebben niks mee te maken)
34:08
Sinan gaat in op het aantal Armeense slachtoffers van deze
kwestie.
Hij denkt te weten welk cijfer wel betrouwbaar zou zijn: van
Talaat Pasja, “de architect van de deportatie”.
Die zou in een notitieboekje het bijgehouden hebben.
‘Professor’ Erik-Jan Zürcher wordt erbij gehaald om aantekeningen van Talaat
over de relocatie een aura van echtheid te geven. (34:39) Er zou uit die
notities ook sprake zijn van “planmatigheid” zegt Zürcher.
35:03
We krijgen dan dat notitieboekje te zien die van Talaat zou
zijn geweest. Talaat zou bijgehouden hebben hoeveel Armenen gereloceerd werden.
(Sinan houdt de pro-Armeense formulering ‘gedeporteerd’ aan).
(35:16) Sinan beweert dat uit die cijfers 841.000 Armenen niet verantwoord zouden kunnen worden. Dat cijfer moet wel het werkelijke
aantal Armeense doden zijn volgens hem.
Als hij een beetje research had gedaan, zoals je van een onderzoeksjournalist zou verwachten, dan had hij kunnen
weten dat dat notitieboekje die aan Talaat Pasja wordt toegeschreven een
‘fascimile’ was, een duur woord voor kopie. Kopie wil zeggen dat de echtheid
ervan niet onderzocht kan worden. Werken met kopieën om de boel te flessen is
een berucht methode van de Armenen en hun handlangers. Bovendien ondergraaft de
herkomst van dat boekje de authenticiteit ervan verder.
Zie aparte analyse* over deze
vervalsing die aan Talaat Pasja wordt toegeschreven en deze leeghoofden de
kijker als echt proberen te slijten.
(Ik zet de wetenschappelijke titel van Erik-Jan Zürcher tussen aanhalingstekens om ondermeer de bovenstaande. Van Sinan en Ara kun je verwachten dat ze erin stinken met zulk materiaal. Maar iemand die decennia in de wetenschappelijke wereld rondhangt dient een kritische blik te hebben op wat men hem voorschotelt als bewijs. Als een brugklasser zie je hem keer op keer in de fout gaan. Mensen als hem, waaronder Ton Zwaan, Umit Ungor en Houwink ten Cate zijn een schande voor het Nederlandse universitaire onderwijs.)
36:15
36:15
De voormalige terrorist van extreemlinks Akçam wordt weer bijgehaald
om de Turken te beschuldigen dat ze de intentie hadden om de Armenen uit te
roeien.
Het is deze flessentrekker die eerder repte over dat de
Turken trucs bedachten om zoveel mogelijk Armenen uit te roeien toen ze
gereloceerd werden. Maar hun taak verzaakten omdat er alsnog meer dan 500.000
levend in de relocatiekampen aangekomen bleken te zijn aangekomen (zie verslag deel 4 part 2, op 23:37).
(Negeer even de honderdduizenden Armenen die in westelijk
Anatolië niet werden gereloceerd. Zoals Hitler duizenden en duizenden joden in
Berlijn, Hamburg, Keulen en Stuttgart met rust liet en niet naar de gasmakers
stuurde.)
36:30
De flessentrekkers van VARA halen snel de ‘wetenschapper’ Zürcher
erbij om de beweringen van de ex-terrorist overtuigend te laten overkomen.
(36:50) Hij vertelt in feite dat de relocatie een instrument
was om een genocide te plegen. We hebben hier te maken met een intellectuele
dwerg in deze materie (op andere vlakken heb ik geen oordeel, maar in de Armeense kwestie valt hij om).
In ‘Relocatie: Moordwerktuig van de Ottomaanse Turken?’ meer over deze claim ‘relocatie
= genocide’.
36:54
De auteur van sprookjesboeken ‘professor’ Kevorkian wordt
ook bijgehaald om dit team van leeghoofden te
versterken. Hij kinderachtig praten over dat Armenen naar een
vakantieoord zouden worden gebracht waar ze konden zonnebaden. Hoe serieus moet je zo iemand nemen?
37:35
Volgens hem werden de 500.000 Armenen die levend aan waren gekomen op hun plaats van bestemming (zie verslag deel 4 part 2, op 23.37) alsnog vermoord.
Britse en Franse invasielegers kregen vanaf 1918 het gebied
in handen. Waar zijn de foto’s en filmmateriaal van die ‘vermoorde’ 500.000
Armenen?
(Turken hadden volgens hem na verzaken van een eerste genocidebevel, een tweede uitgevaardigd in deze fantasieverhalen van hem, zie verslag deel 4 part 3, op 35.18)
37:37
De Armeense sympathisant Sinan gaat op zoek naar een bewijs voor
genocide. Zoals een bevel tot uitroeien. Kon hij Kevorkian niet naar vragen? Als het goed is moet hij er twee van hebben.
38:00
38:00
Sinan beweert dat de Armenen werden afgeslacht door de
Ottomaanse elitetroepen (de Speciale Organisatie). Dat zeggen historici vertelt
Sinan om deze krankzinnige leugen geloofwaardig over te laten komen. We hebben eerder gezien hoe het gesteld is met het logisch denkvermogen van die ‘historici’ (zie
meer hierover in verslag deel 4 part 2, op 24.16 )
Om deze leugen verder aannemelijk te laten overkomen beweert de knecht van de Armenen dat de archieven over die organisatie
gesloten zijn. Dus eerst een krankzinnige bewering uiten. Erna claimen dat
bewijs ervoor ontoegankelijk zou zijn. Zo kun je dus elk mogelijke
beschuldiging uiten (vergelijk 11:25).
Sinan, voor welke acties zet men ELITEtroepen
in?
Gaat een legermacht zulke
zeldzame en kostbare eenheden verspillen aan uitmoorden van een minderheid of
zou men ze gebruiken om invasielegers via verrassingsaanvallen te ontregelen?
(Meer over deze eenheden, zie ‘Het verschil tussen militaire logica en fantasie’)
38:16
Sinan ontmoet iemand die Ottomaans kan lezen. (38:29) Het is
de taalkundige Ömer Türkoğlu. Dus niet een historicus.
Zelf kan Sinan Ottomaans niet lezen, maar wat die kerel hem
vertelt gelooft hij wel*.
* Eerder hebben we gezien hoe hij kritische informatie uit een taal die hij
niet kon lezen wegwuifde:
De Turkse historicus Perinçek las
hem voor uit materiaal van de Russische archieven die Armeense verraad bevestigden.
Maar dat paste niet in zijn straatje, dus dat materiaal vond Sinan niet
geloofwaardig (zie in 21:51). We hebben dus te
maken met een huichelaar.
Sinan krijgt een Ottomaanse krant te zien, de Takvim-i
Vekayi, de officiële staatscourant. De sultan had opdracht gegeven voor de
oprichting van een oorlogstribunaal. De eerste zitting was in 1919. Het betreft dus de krijgsraden van 1919-20.
39:22
De baas van de Ottomaanse Seals (Speciale Organisatie) zou
Bahaettin Sakir zijn geweest. Dat klopt dus niet, dat was toen Hüsamettin Ertürk.
Sinan vertelt dat telegrammen van hem tijdens het tribunaal aan de orde waren gekomen. Die telegrammen zouden geen vervalsingen zijn geweest (Blijkbaar moet je erop geattendeerd worden, je hoeft nu niet bang te zijn dat je voor de zoveelste keer in de maling wordt genomen). De taalkundige Ömer Türkoğlu haalt een telegram naar voren waarin Bahaettin Sakir de relocatie gelastte van Armenen terwijl de gouverneur dat niet nodig vond.
Sinan vertelt dat telegrammen van hem tijdens het tribunaal aan de orde waren gekomen. Die telegrammen zouden geen vervalsingen zijn geweest (Blijkbaar moet je erop geattendeerd worden, je hoeft nu niet bang te zijn dat je voor de zoveelste keer in de maling wordt genomen). De taalkundige Ömer Türkoğlu haalt een telegram naar voren waarin Bahaettin Sakir de relocatie gelastte van Armenen terwijl de gouverneur dat niet nodig vond.
40:29
Er wordt een stuk uit die verslagen bijgehaald die een
genocide-intentie zou voorwenden.
Bahaettin Sakir zou in dat telegram naar een gouverneur
hebben geschreven over of “de verbannen kwaadaardige personen vernietigd waren”.
40:40
Erna beweert Sinan dat dit het bewijs zou zijn dat de Turkse
staat bevel tot doelbewust vermoorden Armenen zou hebben gegeven. Hij nuanceert
wel met dat dit nog geen bewijs voor een genocide is om alle Armenen uit te
roeien.
Sinan, die krijgsraden stonden destijds bekend als travestie van recht. Je
nuancering is juist, maar je had ook bij moeten vertellen dat die processen
showprocessen zoals onder Stalin waren. Dan had de kijker een goed beeld kunnen krijgen met wat ze
te maken hadden.
40:58
De Armeense danser Ara gaat naar een monument in Igdir. Het zou gaan om een monument voor de genocide op de Turken. Erna zien we Ara halfgrijnzend en met afkeer zeggen
“omgekeerde geschiedenis”. Hij vindt het wonderlijk. Zijn bovenkamer is
waarschijnlijk kortsluiting aan het maken.
42:00
Ara heeft het over dat beide volkeren nog altijd vijanden
zijn vanwege de gesloten grens tussen Turkije en Armenie.
Psst, niks zeggen waarom die grens gesloten is.
42:07
Het gesprek tussen Sinan en professor Halaçoğlu wordt
vervolgd. Deze keer is de thema de scheiding tussen de Turken en de Armenen die
na een eeuw nog altijd voortduurt. Dat de haat er nog zou zijn.
Professor Halaçoğlu vertelt de toneelspeler Sinan dat
Turken geen problemen met Armenen hebben. Sinan vraagt hem of dat ook geldt
voor de Armenen in Armenië.
* Te vinden op Youtube in 'Sari
Gelin(English)-Bolum 1':
Turkstalige deel hier te bekijken:
'Ermeni Sorunu: 1.Bölüm (Yüzyılın Kan Davası) (Sarı Gelin Belgeseli)'
Turkstalige deel hier te bekijken:
'Ermeni Sorunu: 1.Bölüm (Yüzyılın Kan Davası) (Sarı Gelin Belgeseli)'
In deel 6 zal Sinan die intense haat van Armenen tegen de Turken ook aan den lijve ondervinden*. Die haat van Armenen tegen de Turken had hij al in Nederland overigens geproefd (zie verslag deel 1, op 14:18).
*
Aan het einde van de uitzending (van deel 5) zien we de haat van de Armenen tegen
Turken aangekondigd worden. De ene Armeense nazi vindt ze een vies volk. De
andere vindt ze inferieur en zou ze daarom niet willen ontvangen.
Ameen tegen Sinan: "Turken zijn een vies volk".
Armeen tegen Ara: “Als je had
gezegd dat hij [Sinan] een Turk was, had ik hem niet ontvangen.”
Tijdens het gesprek met professor Halaçoğlu zien we de sympathisant van Armenen weer emotioneel
worden en onbeschoft meerdere keren de professor in de rede vallen. Dat de professor daarbij
kalm bleef vond ik opvallend.
43:19
En dan krijgen we het meest treffende in deze fake-docuserie
van de Nederlandse publieke omroep te zien.
Dat is het moment waarop Sinan in het vliegtuig de publicatie van pastoor Lepsius leest en zegt (nog niet wetend dat de getoonde documenten bewerkt zijn door de Duitse fraudeur):
Dat is het moment waarop Sinan in het vliegtuig de publicatie van pastoor Lepsius leest en zegt (nog niet wetend dat de getoonde documenten bewerkt zijn door de Duitse fraudeur):
'Als je alles optelt. De getallen, de getuigenissen, de
Duitse diplomaten. En als je de doolhof van leugens doorziet, dan kan er geen
twijfel zijn over de waarheid.'
(Hij heeft een vervalsing voor zich die hij als echt aanneemt en vertelt de kijker "als je de doolhof van leugens doorziet"...)
Lepsius is van dezelfde kaliber als de frauderende professor Stapel. Je ziet
dus hoe wanhopig Armenen en hun knechten zijn om de Turken een genocide aan te
smeren.
Deze leeghoofden worden door geslepen charlatans aan de lopende band in de zeik genomen zonder dat ze het in de gaten hebben.
Sinan Halici is erin getuind met dit werk van Lepsius, aanbevolen door de 'historicus' Wolfgang Gust.
Zijn Armeense kameraad werd erin gestonken door Ton Zwaan met een ander werk van deze frauderende geestelijke Lepsius (zie verslag deel 1, op 21:31).
Deze leeghoofden worden door geslepen charlatans aan de lopende band in de zeik genomen zonder dat ze het in de gaten hebben.
Sinan Halici is erin getuind met dit werk van Lepsius, aanbevolen door de 'historicus' Wolfgang Gust.
Zijn Armeense kameraad werd erin gestonken door Ton Zwaan met een ander werk van deze frauderende geestelijke Lepsius (zie verslag deel 1, op 21:31).
No comments:
Post a Comment