Saturday, August 8, 2015

Bloedbroeders. Met ArmenianTitanic op de hielen - Verslag deel 5 [part 2]


(part 1)

22:45
Sinan gaat op zoek naar “betrouwbare getuigen”. Wat je hierna gaat tegenkomen over deze pseudo-onderzoeksjournalist zal je van je stoel doen vallen.

22:57
Omdat Duitsland een militaire bondgenoot van de Turken was, zouden hun getuigenissen wel betrouwbaar zijn. We krijgen de Duitser Wolfgang Gust te zien. Die komt het team van de pro-Armeense ‘geleerden’ versterken.
Sinan probeert deze groupie als een serieuze geleerde te slijten met dat die “jarenlang dat Duitse materiaal had onderzocht”.

23:14
Gust beweert dat de Duitsers destijds niks vermeldden over dat Armeense oorlogsverraad een gevaar voor de Ottomaanse oorlogsinspanningen zou hebben gevormd. Hij probeert dus de Armeense guerrilla en andere staatsvijandige activiteiten van de Armenen als niet bestaand af te schilderen.

Grote steden als die van VAN namen ze in na wekenlange gevechten met Ottomaanse legereenheden, voerden aanvallen uit om legermanoeuvres in de war te gooien, enzovoorts. Zulke activiteiten waren zeker niet ongemerkt gebleven voor waarnemers van het Duitse leger in Anatolië destijds (als bondgenoot Turken waren ze er gelegerd).
Gust weet niet waarover hij praat (meer waarschijnlijker: houdt Sinan en de kijkers voor de gek). 
Dit zijn echt geen padvinders:


 

23:28
Nu gaat het interessant worden. Fasten your seatbelts mensen.

We gaan zien wat voor een dorpsidioot deze “onderzoeksjournalist” Sinan in feite is. Hij opent een boek die Gust hem aanraadde. Volgens de Duitser zou Sinan daarin de antwoorden vinden voor zijn vragen.

Als Sinan een klein beetje research had gedaan, dan had hij kunnen weten dat hij een vervalste publicatie voor zich had. En notabene diezelfde Gust heeft daar ook over geschreven. Het gaat om het werk ‘Deutschland und Armenien 1914-1918’ van de Duitse pastoor Johannes Lepsius.

 

Dit was wel één van de meest treffende wat ik in deze hele serie heb gezien. Materiaal waaraan gerotzooit is en men het op tv showt om de Turken als bloeddorstige barbaren te verkopen. Zwijnerij van de NPO-VARA.

(Dat charlatans zich uitgeven voor wetenschapper zoals hiervoor Gust, zegt niks, zie de frauderende professor Stapel)

Honderdduizenden euro’s aan gemeenschapsgeld verspilt omdat men zulk materiaal niet eerst controleerde.

24:27
Sinan gaat in op de Armeense verraad in de stad Van. Ene na andere Koerd uit die stad krijgt de gelegenheid om pro-Armeense verhalen af te steken. De lange arm van anti-Turkse Koerdisch extremisme van de Pkk heeft in die streken ook de inwoners bereikt.

27:00
Sinan gaat praten met professor Halaçaoğlu. Dat is pas de tweede kritische geleerde, dus na vijf uitzendingen, die de pro-Armeense sympathisanten van de VARA hebben benaderd. Sinan wil bij hem polsen of het een genocide of een burgeroorlog was.

27:17
De pro-Armeen verkoopt de kritische professor als “de meest vooraanstaande ontkenner” van de Armeense leugens. Zo praat dus iemand die de Armeense versie van de historie aanhangt.

Masker af Sinan.

27:29
Sinan moet die professor zo te zien niet. Hij maakt de professor zwart met dat hij “bewijsmateriaal zou hebben vervalst” *.
* Zie ook 11:25. Deze charlatans hebben een leugen tegen de Turken bedacht. Maar ze hebben geen bewijzen. Daarom zouden de Turken die imaginaire bewijzen vernietigd hebben of verdonkeremaand. Nu hebben ze "de bewijzen vervalst".
Echt een krankzinnig universum waarin deze figuren als Sinan vertoeven.

De toneelspeler doet alsof hij onpartijdig is en dat de professor misschien desondanks toch een overtuigend verhaal kan hebben.

28:07
Professor Halaçaoğlu gaat in op de massagraven. Als er echt 1,5 miljoen Armenen zouden zijn gedood, dan zouden er duizenden massagraven moeten zijn geweest. Waar zijn ze?

28:28
Armenen hebben dus ook onder Turken en andere moslims huisgehouden. Professor Halaçaoğlu had op basis van Ottomaanse archieven een lijst van die slachtoffers gemaakt. Waar en door wie deze moorden waren gepleegd.
Armenen blijken in bloed van duizenden en duizenden Turken en andere moslims te hebben gebaad. Volgens Ottomaanse documenten hebben ze de dood van 518.000 moslims op hun geweten (waaronder familieleden van Sinan, zie verslag deel 4 op 40:00).

28:53
Professor Halaçaoğlu stelt de Armenen voor om de kwestie samen te onderzoeken.

Vergeet het maar: carrières van velen en miljoenenbelangen worden dan op het spel gezet. Armenen hebben ook hun lot aan deze luchtkasteel verbonden. Daarom zullen ze er nooit aan beginnen.

(Wat me opviel tijdens het gesprek was dat de Armeense knecht emotioneel werd.)

29:16
Als Sinan zegt dat niet alle Armenen verraad hadden gepleegd en niet het land uitgetrapt hadden mogen, zet de professor hem op zijn nummer met dat er 281.000 Ottomaanse Armenen in Turkije waren gebleven.

29:25
Meteen halen de documentaire-makers Taner Akçam erbij om beweringen professor Halaçaoğlu te neutraliseren. 

De voormalige terrorist* zegt dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog er meer Duitsers dan joden waren omgekomen. En moeten dan die doden dan gelijkgesteld worden?
* Met achter zich rijen boeken om hem serieus en geleerd over te laten komen, maar we weten wel beter met hem (zie bijvoorbeeld verslag deel 3 part 2, op 36:09).

Het verschil is dus dat joden geen Duitse steden hebben ingenomen om erna de Duitse burgers uit te moorden en de steden over te dragen aan invasielegers. Dat heeft daarentegen in Oost-Anatolië in de oorlogsjaren wel plaatsgehad.

30:00
Volgens Sinan zouden “de meeste gerespecteerde historici” het hebben over dat de Armenen slechts 10.000 moslims hadden vermoord.

Bagatelliseren als het om Turkse doden gaat.

En wie zouden die meest gerespecteerde historici kunnen zijn? We zien dan Erik-Jan Zürcher in beeld, waarschijnlijk is het zo’n gerespecteerde geleerde. Die beweert dat de cijfers van moslimdoden uit de Ottomaanse archieven onzin zijn.

Dit is dat westerse wetenschappelijke racisme die je in deze kwestie verwoord ziet. Ottomaanse bronnen zijn van geen waarde, alleen westerse/Armeense bronnen moet men serieus nemen.
(Enkele daarvan hebben we gezien zoals Morgenthau en Lepsius)

(In verslag deel 2 op 40:15 hebben we kennisgemaakt met de intellectuele capaciteiten van deze Nederlandse 'professor' in deze materie. Het blijkt een intellectuele dwerg te zijn.)

31:28
De Armeense danser Ara gaat naar de ruïnes van de stad Ani.
Het wordt ons deze keer bespaard dat de Turken die ruines op hun geweten hebben gehad (toch niet, zie straks). In eerdere delen zat deze Armeen bij elke Armeense bouwval te klagen dat de Turken dat op hun geweten hadden.

De danser blijft wel klagen tegen de Turken: hij wil dat er overal bij de ruines zou moeten staat dat het om Armeense bouwwerken gaat. 

 
33:40
De Armeen Ara beschuldigt de Turken niet alleen van uitroeien Armenen, maar ook van hun cultuur. Turken zijn dus die middeleeuwse barbaren die niks geven om cultuur anderen.
Deze hater rept over “vernietigen van een stad”. Dus toch. Ik was even in de veronderstelling geweest dat hij de ruines van Ani niet aan de Turken zou toewijten. Tevergeefs. (Ani lag al eeuwen in puin, Turken hebben niks mee te maken)

34:08
Sinan gaat in op het aantal Armeense slachtoffers van deze kwestie.
Hij denkt te weten welk cijfer wel betrouwbaar zou zijn: van Talaat Pasja, “de architect van de deportatie”.
Die zou in een notitieboekje het bijgehouden hebben. ‘Professor’ Erik-Jan Zürcher wordt erbij gehaald om aantekeningen van Talaat over de relocatie een aura van echtheid te geven. (34:39) Er zou uit die notities ook sprake zijn van “planmatigheid” zegt Zürcher.

35:03
We krijgen dan dat notitieboekje te zien die van Talaat zou zijn geweest. Talaat zou bijgehouden hebben hoeveel Armenen gereloceerd werden. (Sinan houdt de pro-Armeense formulering ‘gedeporteerd’ aan).
(35:16) Sinan beweert dat uit die cijfers 841.000 Armenen niet verantwoord zouden kunnen worden. Dat cijfer moet wel het werkelijke aantal Armeense doden zijn volgens hem.


Als hij een beetje research had gedaan, zoals je van een onderzoeksjournalist zou verwachten, dan had hij kunnen weten dat dat notitieboekje die aan Talaat Pasja wordt toegeschreven een ‘fascimile’ was, een duur woord voor kopie. Kopie wil zeggen dat de echtheid ervan niet onderzocht kan worden. Werken met kopieën om de boel te flessen is een berucht methode van de Armenen en hun handlangers. Bovendien ondergraaft de herkomst van dat boekje de authenticiteit ervan verder. 

Zie aparte analyse* over deze vervalsing die aan Talaat Pasja wordt toegeschreven en deze leeghoofden de kijker als echt proberen te slijten.

(Ik zet de wetenschappelijke titel van Erik-Jan Zürcher tussen aanhalingstekens om ondermeer de bovenstaande. Van Sinan en Ara kun je verwachten dat ze erin stinken met zulk materiaal. Maar iemand die decennia in de wetenschappelijke wereld rondhangt dient een kritische blik te hebben op wat men hem voorschotelt als bewijs. Als een brugklasser zie je hem keer op keer in de fout gaan. Mensen als hem, waaronder Ton Zwaan, Umit Ungor en Houwink ten Cate zijn een schande voor het Nederlandse universitaire onderwijs.)


36:15
De voormalige terrorist van extreemlinks Akçam wordt weer bijgehaald om de Turken te beschuldigen dat ze de intentie hadden om de Armenen uit te roeien.
Het is deze flessentrekker die eerder repte over dat de Turken trucs bedachten om zoveel mogelijk Armenen uit te roeien toen ze gereloceerd werden. Maar hun taak verzaakten omdat er alsnog meer dan 500.000 levend in de relocatiekampen aangekomen bleken te zijn aangekomen (zie verslag deel 4 part 2, op 23:37).

(Negeer even de honderdduizenden Armenen die in westelijk Anatolië niet werden gereloceerd. Zoals Hitler duizenden en duizenden joden in Berlijn, Hamburg, Keulen en Stuttgart met rust liet en niet naar de gasmakers stuurde.)

36:30
De flessentrekkers van VARA halen snel de ‘wetenschapper’ Zürcher erbij om de beweringen van de ex-terrorist overtuigend te laten overkomen.
(36:50) Hij vertelt in feite dat de relocatie een instrument was om een genocide te plegen. We hebben hier te maken met een intellectuele dwerg in deze materie (op andere vlakken heb ik geen oordeel, maar in de Armeense kwestie valt hij om).
In ‘Relocatie: Moordwerktuig van de Ottomaanse Turken?’ meer over deze claim ‘relocatie = genocide’.

36:54
De auteur van sprookjesboeken ‘professor’ Kevorkian wordt ook bijgehaald om dit team van leeghoofden te versterken. Hij kinderachtig praten over dat Armenen naar een vakantieoord zouden worden gebracht waar ze konden zonnebaden. Hoe serieus moet je zo iemand nemen?

37:35
Volgens hem werden de 500.000 Armenen die levend aan waren gekomen op hun plaats van bestemming (zie verslag deel 4 part 2, op 23.37) alsnog vermoord. 
Britse en Franse invasielegers kregen vanaf 1918 het gebied in handen. Waar zijn de foto’s en filmmateriaal van die ‘vermoorde’ 500.000 Armenen? 
(Turken hadden volgens hem na verzaken van een eerste genocidebevel, een tweede uitgevaardigd in deze fantasieverhalen van hem, zie verslag deel 4 part 3, op 35.18)

37:37
De Armeense sympathisant Sinan gaat op zoek naar een bewijs voor genocide. Zoals een bevel tot uitroeien. Kon hij Kevorkian niet naar vragen? Als het goed is moet hij er twee van hebben.

38:00
Sinan beweert dat de Armenen werden afgeslacht door de Ottomaanse elitetroepen (de Speciale Organisatie). Dat zeggen historici vertelt Sinan om deze krankzinnige leugen geloofwaardig over te laten komen. We hebben eerder gezien hoe het gesteld is met het logisch denkvermogen van die ‘historici’ (zie meer hierover in verslag deel 4 part 2, op 24.16 )

Om deze leugen verder aannemelijk te laten overkomen beweert de knecht van de Armenen dat de archieven over die organisatie gesloten zijn. Dus eerst een krankzinnige bewering uiten. Erna claimen dat bewijs ervoor ontoegankelijk zou zijn. Zo kun je dus elk mogelijke beschuldiging uiten (vergelijk 11:25).

Sinan, voor welke acties zet men ELITEtroepen in?

Gaat een legermacht zulke zeldzame en kostbare eenheden verspillen aan uitmoorden van een minderheid of zou men ze gebruiken om invasielegers via verrassingsaanvallen te ontregelen?

(Meer over deze eenheden, zie ‘Het verschil tussen militaire logica en fantasie’)

38:16
Sinan ontmoet iemand die Ottomaans kan lezen. (38:29) Het is de taalkundige Ömer Türkoğlu. Dus niet een historicus.
Zelf kan Sinan Ottomaans niet lezen, maar wat die kerel hem vertelt gelooft hij wel*.
* Eerder hebben we gezien hoe hij kritische informatie uit een taal die hij niet kon lezen wegwuifde:
De Turkse historicus Perinçek las hem voor uit materiaal van de Russische archieven die Armeense verraad bevestigden. Maar dat paste niet in zijn straatje, dus dat materiaal vond Sinan niet geloofwaardig (zie in 21:51). We hebben dus te maken met een huichelaar.

Sinan krijgt een Ottomaanse krant te zien, de Takvim-i Vekayi, de officiële staatscourant. De sultan had opdracht gegeven voor de oprichting van een oorlogstribunaal. De eerste zitting was in 1919. Het betreft dus de krijgsraden van 1919-20.

39:22
De baas van de Ottomaanse Seals (Speciale Organisatie) zou Bahaettin Sakir zijn geweest. Dat klopt dus niet, dat was toen Hüsamettin Ertürk.

Sinan vertelt dat telegrammen van hem tijdens het tribunaal aan de orde waren gekomen. Die telegrammen zouden geen vervalsingen zijn geweest (Blijkbaar moet je erop geattendeerd worden, je hoeft nu niet bang te zijn dat je voor de zoveelste keer in de maling wordt genomen). De taalkundige Ömer Türkoğlu haalt een telegram naar voren waarin Bahaettin Sakir de relocatie gelastte van Armenen terwijl de gouverneur dat niet nodig vond.

40:29
Er wordt een stuk uit die verslagen bijgehaald die een genocide-intentie zou voorwenden.
Bahaettin Sakir zou in dat telegram naar een gouverneur hebben geschreven over of “de verbannen kwaadaardige personen vernietigd waren”.

40:40
Erna beweert Sinan dat dit het bewijs zou zijn dat de Turkse staat bevel tot doelbewust vermoorden Armenen zou hebben gegeven. Hij nuanceert wel met dat dit nog geen bewijs voor een genocide is om alle Armenen uit te roeien.

Sinan, die krijgsraden stonden destijds bekend als travestie van recht. Je nuancering is juist, maar je had ook bij moeten vertellen dat die processen showprocessen zoals onder Stalin waren. Dan had de kijker een goed beeld kunnen krijgen met wat ze te maken hadden. 

40:58
De Armeense danser Ara gaat naar een monument in Igdir. Het zou gaan om een monument voor de genocide op de Turken. Erna zien we Ara halfgrijnzend en met afkeer zeggen “omgekeerde geschiedenis”. Hij vindt het wonderlijk. Zijn bovenkamer is waarschijnlijk kortsluiting aan het maken.

42:00
Ara heeft het over dat beide volkeren nog altijd vijanden zijn vanwege de gesloten grens tussen Turkije en Armenie.

Psst, niks zeggen waarom die grens gesloten is.

42:07
Het gesprek tussen Sinan en professor Halaçoğlu wordt vervolgd. Deze keer is de thema de scheiding tussen de Turken en de Armenen die na een eeuw nog altijd voortduurt. Dat de haat er nog zou zijn.
Professor Halaçoğlu vertelt de toneelspeler Sinan dat Turken geen problemen met Armenen hebben. Sinan vraagt hem of dat ook geldt voor de Armenen in Armenië.

De professor vertelt hem dat die vol met haat zitten en dat het een illusie is. Hij had die haat zelf ondervonden toen hij er was voor de opnames van de Turkse documentaire 'Sari Gelin'*.
* Te vinden op Youtube in 'Sari Gelin(English)-Bolum 1':

 

Turkstalige deel hier te bekijken: 
'Ermeni Sorunu: 1.Bölüm (Yüzyılın Kan Davası) (Sarı Gelin Belgeseli)'

In deel 6 zal Sinan die intense haat van Armenen tegen de Turken ook aan den lijve ondervinden*. Die haat van Armenen tegen de Turken had hij al in Nederland overigens geproefd (zie verslag deel 1, op 14:18).
* Aan het einde van de uitzending (van deel 5) zien we de haat van de Armenen tegen Turken aangekondigd worden. De ene Armeense nazi vindt ze een vies volk. De andere vindt ze inferieur en zou ze daarom niet willen ontvangen.


           Ameen tegen Sinan: "Turken zijn een vies volk".
 
Armeen tegen Ara: “Als je had gezegd dat hij [Sinan] een Turk was, had ik hem niet ontvangen.” 

Tijdens het gesprek met professor Halaçoğlu zien we de sympathisant van Armenen weer emotioneel worden en onbeschoft meerdere keren de professor in de rede vallen. Dat de professor daarbij kalm bleef vond ik opvallend.

43:19
En dan krijgen we het meest treffende in deze fake-docuserie van de Nederlandse publieke omroep te zien.

Dat is het moment waarop Sinan in het vliegtuig de publicatie van pastoor Lepsius leest en zegt (nog niet wetend dat de getoonde documenten bewerkt zijn door de Duitse fraudeur):

'Als je alles optelt. De getallen, de getuigenissen, de Duitse diplomaten. En als je de doolhof van leugens doorziet, dan kan er geen twijfel zijn over de waarheid.'


(Hij heeft een vervalsing voor zich die hij als echt aanneemt en vertelt de kijker "als je de doolhof van leugens doorziet"...)

Lepsius is van dezelfde kaliber als de frauderende professor Stapel. Je ziet dus hoe wanhopig Armenen en hun knechten zijn om de Turken een genocide aan te smeren.

Deze leeghoofden worden door geslepen charlatans aan de lopende band in de zeik genomen zonder dat ze het in de gaten hebben.

Sinan Halici is erin getuind met dit werk van Lepsius, aanbevolen door de 'historicus' Wolfgang Gust.
Zijn Armeense kameraad werd erin gestonken door Ton Zwaan met een ander werk van deze frauderende geestelijke Lepsius (zie verslag deel 1, op 21:31).
 

Bloedbroeders. Met ArmenianTitanic op de hielen - Verslag deel 5 [part 1]


(Verslag deel -1- -2- -3- -4- -5- -6-)



[Voor de volledigheid en archivering maak ik de verslagen van de resterende delen van de serie Bloedbroeders nu af.]

Deel 5 is hier te bekijken: http://bloedbroeders.vara.nl/media/338084. Titel van dit deel heet 'Het grote woord'.

Dit verslag bestaat uit twee stukken: part 1 en part 2.

0:05
We zien een ravijn waar de Eufraat door stroomt. Sinan Halici* erna de Turken voor de Nederlandse kijker als wrede misdadigers slijten met “Duizenden Armenen naar beneden gegooid”.
* Hij is dus van Koerdische afkomst (zie verslag deel 4 part 3, op 41.34), maar geeft zich voor de kijker uit als Turk. Zo komen zijn beweringen overtuigender over. Anders werpt iedereen immers tegen ‘Wacht, het is een Koerd met anti-Turkse intenties’.

Sinan zou in dat gebied land erven. Zijn vader is dus een grootgrondbezitter. Land zou zijn familie van Armenen hebben gestolen beweert hij. In deel 4 heeft hij dat ‘stelen’ niet hard kunnen maken (zie verslag deel 4 part 1, op 15:58). 
Deze kerel bukt heel diep voor de Armeense G-maffia. Niet alleen Turken haalt hij door de slijk met fantasieverhalen en bedrog, maar zelfs zijn eigen familie offert hij op om te scoren.

0:30
Hij wil weten of de Armenen verraad hebben gepleegd of de Turken die beschuldiging verzonnen hebben.

2:00
Na door Sinan als wrede misdadigers afgeschilderd te zijn neemt zijn vriend Ara het stokje over. De Turken worden als volgt als barbaren verkocht aan de Nederlandse kijker (merendeels christen of in die milieus opgevoed):
een eeuwenoude Armeense klooster met een grote bibliotheek hadden ze omgeturned tot onder meer geitenstallen.

3:58
Ze polsen een Armeen in Mush naar andere Armenen. Zoals je van een Armeen kan verwachten haalt hij zijn Armeense rekenmachine te voorschijn en beweert (4.14:) dat bijna een kwart van de inwoners van de stad Armeense wortels zouden hebben. [Stad telt overigens ruim 82.000 inwoners.]

7:30
Sinan is op zoek naar massagraven. Dat kan immers een mogelijke genocide onderbouwen.

7:50
In een Koerdische dorp (Kurukoy) hadden de bewoners kortgeleden een grafkelder met 18-30 skeletten gevonden. Misschien is dat zo’n bewijs. (8.47:) De dorpelingen hadden meteen journalisten gebeld om ze te verwittigen dat ze bewijs voor een Armeense genocide hadden ontdekt. 

Geloofwaardig: dorpelingen zien meteen dat ze met skeletten uit 1915 te maken hebben. De enige skeletten die je in die streken kan opgraven zijn van Armenen, zeker weten. Andere volkeren hebben er niet geleefd.

Hieronder de toegang tot de grafkelder. De Koerdische experts van het dorp wisten het zeker: hier liggen Armeense slachtoffers van de evil Turken begraven.


In ieder geval kwamen geleerden langs om er onderzoek naar te doen. Het bleek te gaan om eeuwenoude resten van overledenen, maar de Koerdische dorpelingen weten wel beter. (11.07: het ging om graven uit de Romeinse tijd)

9:45
Om hun pro-Armeense versie over de skeletten te staven halen de makers van de documentaire iemand uit Zweden erbij. Ene David Gaunt. Zijn specialisme is de 'Assyrische genocide', een andere nongenocide die Europese heksenverbranders* de Turken in de schoenen proberen te schuiven.
* Heksenverbrander slaat op personen die onschuldigen veroordelen. Was in middeleeuws Europa schering en inslag. Kostte duizenden het leven.

11:25
De pseudo-Turk Sinan rept over 'Een volslagen zotverhaal' als de resultaten van Turkse onderzoeken naar die skeletten besproken worden. De knecht van Armenen maakt verdachtmakingen tegen Turkije met dat die bewijsmateriaal zou vernietigen waardoor men geen massagraven zou vinden*.
* Elke keer als de uit de duim verhalen van deze charlatans niet houdbaar blijken, verkondigen ze dat de bewijzen wel zouden zijn 'verdonkeremaand' of 'vernietigd' en dergelijke door de Turken.
Vergelijk ook 27:29 waar Turken 'bewijzen vervalsen' volgens deze fantasten.
Anders houden ze de bewijzen in hun archieven vast waar niemand mag komen (zie part 2, op 38:00).

Voorgaande kun je als volgt aanduiden:
Beschuldig iemand van een misdaad. Als erna geen bewijzen getoond kunnen worden, dan claimen dat die verdonkeremaand of vernietigd zijn. Anders beweer je dat bewijzen die de onschuld van diegene aantonen vervalst zijn. Of dat er wel bewijzen voor schuld diegene zijn, maar dat die het ergens verborgen houdt.

Op deze manier kun je dus elke beschuldiging bij anderen in de schoenen schuiven.
Dit is dus het fantasie-universum waarin deze charlatans verkeren.


Deze toneelspeler doet dus voor de kijker faken dat hij nog niet weet of er een genocide had plaatsgehad, maar voorgaande laat zien dat hij overduidelijk als pleitbezorger van de Armenen optreedt.
 
12:22
De Koerdische dorpelingen vertellen dat ze destijds in WO1 opdracht hadden gekregen om Armenen te vermoorden. Waarschijnlijk deden de Turken dat met de bedoeling om de Koerden erna te bestraffen. Echt geloofwaardig.

12:30
We zien foto’s met skeletten. In de eerste twee is de verdeling donker-licht niet in orde. Het is net of men twee foto’s in elkaar gemengd heeft.
Voorbeeld tweede foto: (Let op de donkere delen links en rechts. Midden is het lichter) 


Echtheid deze foto is dus dubieus. Vandaar dat je deze foto niet op officiële “serieuze” Armeense sites zal tegenkomen.

De flessentrekkers van de door de Nederlandse staat gefinancierde NPO/VARA zenden dus zulke materiaal uit om de Armeense leugens als echt te slijten*. Het is 2015. Niet 1920 of zo waarin men elke goedkope 'photoshop' als echt kon slijten.
* Flikten ze ook in deel 4 part 3 (op onder meer 32:45).

Mijn advies aan Turkije:
Neem fotospecialisten in de arm, die halen zulk bedrog er zo eruit. Publiceer die bevindingen, ook op internet.

12:40
Sinan probeert de foto’s geloofwaardig over te laten komen met dat er soldaten en priesters erop staan. Dus als je bij een foto priesters ziet staan, dan is de foto authentiek... Ongelooflijke logica.
Hij vervolgt met dat die botten gewoon en bloot in het zand van de Syrische woestijn te vinden zijn.

Sinan, na de Eerste Wereldoorlog kregen de Britten en Fransen het gebied in handen. Als er daadwerkelijk massagraven van jouw nongenocide waren geweest, dan hadden we nu van die oorlogsvijanden van de Turken menige foto en zelfs filmbeelden moeten hebben.

Die zijn er niet

Daarentegen zit jij de kijker met onduidelijke foto’s, waarvan origine niet eens bekend is, van alles voor te schotelen.

13:40
De Armeense buddy Ara van Sinan steeds teleurgestelder. Vindt Sinan maar ook een uitslover die alleen maar 'op zoek is naar bewijzen'. (Fake-alert: toneelspel van deze twee).

13:55
Sinan stelt zich de vraag of er een doelbewuste politiek was om alle Armenen uit te roeien. Hij vindt de bewijzen tot nu toe niet genoeg om te spreken van een genocide.“Getuigenissen” zijn er, maar de getuigen zijn onderhand overleden.

Over welke getuigenissen heeft hij het over? Die uit de fantasieboeken van Lepsius de fraudeur ? Of de joodse nazi Henry Morgenthau? Of die van de Britse Leugenfabriek?

14:19
Misschien dat in Istanbul en Ankara bewijzen te vinden zijn.

14:40
De Armeen Ara ergert zich aan Sinan's uitsloverij. Zelf heeft hij al genoeg 'bewijzen' gezien: materiaal van de fraudeurs Lepsius of Morgenthau. Of uit het sprookjesboek van zijn mede-Armeen Kevorkian (zie verslag deel 3 part 2, op 33:01).

15:16
We zien nog zo’n bewijs waarmee Ara overtuigd is van de schuld van de Turken: de publicatie 'De veertig dagen van de Musa Dagh'.

Het is geschreven door de joodse auteur Franz Werfel. Hij gebruikte materiaal van Lepsius ('Germany and Armenia') en documenten van de fraudeur Andonian.

De roman beschrijft Armeense collaboratie met oorlogsvijanden in het gebied van Hatay (bij Adana). Ze hadden 'heldhaftig' het Turkse leger weerstaan en ontsnapten tenslotte op Franse oorlogsschepen. (Frankrijk was dus oorlogsvijand van het Ottomaanse Rijk). 
Een opgepimpt verhaal over Armeense verraad, nu gegoten in de vorm van helden die de bloeddorstige Turkse barbaren weerstaan.

Het is dus een roman. Nogmaals: een roman.

Dat is voor Ara bewijsmateriaal om de Turken als genocidiale maniakken te slijten.
(Ara hoeft zich niet te schamen. Zelfs figuren die zich voordoen als professor gebruiken zulke romans als bewijs voor een genocide)

17:40
Ara gaat naar een dorp (Vakifli) in Turkije waar heden alleen Armenen wonen. De Armeen vindt dat hij voor het eerst een vrijhaven van Armeense cultuur tegen is gekomen. Waar “geen vernietiging en dood is”.


Advies aan Turkije:
We zien hem de Turken aan de lopende band als barbaren (en wrede figuren) slijten. Publicaties van bewezen fraudeurs als Morgenthau, Lepsius of romans (Werfel), enzovoorts dienen daarbij als oriëntatie. Dit is pure zwijnerij. 

Turkije moet zich afvragen of zo iemand toegang tot Turks grondgebied hoort te hebben.
Zijn naam invoeren in douane-systeem. Als hij Turkije wil binnenkomen dient hij eerst een forse boete te betalen (voor bijvoorbeeld de fonds voor slachtoffers van Armeense genocide-terorisme). Erna dient hij een excuusverklaring te ondertekenen voor zijn smeerlapperij in deze serie. Dit ook voor zijn kompaan Sinan instellen.


Eventueel Kees Schaap ook meenemen, de eindverantwoordelijke van deze perverse serie.


18:38
De afkeer en haat van Armenen die we regelmatig in de serie hebben gezien, blijkt ook deze Armenen van het dorpje Vakifli te treffen. Ze worden volgens een dorpeling niet als echte Armenen gezien. Notabene mede-Armenen bejegenen dus deze mensen als inferieur.


19:38
We krijgen voor het eerst andere deskundigen te zien die de Armeense beweringen niet hersenloos nahollen.

De eerste is de historicus Mehmet Perinçek die de Russische archieven heeft onderzocht. Daarin is veel materiaal te vinden over de samenwerking van de Armeense Dashnaks* en het Russische invasieleger in Oost-Anatolië.
* Organisatoren van Armeense vijandelijkheden tegen hun eigen staat. In oorlogstijd altijd draconische gevolgen. 
Die massale Armeense verraad en guerrilla achter de fronten onder hun leiding diende om de invasie te vergemakkelijken en had geleid tot de relocatie van Armenen in het gebied.

Volgens de Russische archieven was er geen sprake van een genocide, maar wederzijdse moordpartijen.
Een ander gegeven dat de archiefstukken laten zien is dat de Armenen werden opgehitst door westers imperialisme [en Rusland] zodat Anatolië verscheurd [verzwakt] werd. Het derde wat men uit die stukken kan concluderen is dat het om zelfverdediging van de Turken ging [relocatiemaatregelen tegen Armeense verraad, oorlogsfronten niet laten instorten].  

Armeense knechten die het pad gingen plaveien voor de Russen.


20:49
Sinan schrikt van dit alles. Hij vertelt ook dat de Turkse nationalisten* allemaal het boek van Perinçek zouden hebben gelezen.
Vreemde bewering. Dat die 'evil nationalisten' een algemene kritische houding aannemen wil niet zeggen dat ze allemaal dat boek van Perinçek onder ogen hebben gehad.
* Die kwade gasten zouden volgens hem de Armeen Ara zo ongeveer verscheuren als hij tussen ze het woord ‘genocide’ in de mond zou nemen (zie verslag deel 1, op 16:50).

21:30
Perinçek gaat in op de relocatie. Die was dus niet een instrument om Armenen uit te roeien (zie ondermeer de relocatie van Japanse Amerikanen in WO II). Het diende om de oorlogsfronten van het Ottomaanse leger niet te laten instorten. Ontnemen voedingsbodem van de massale Armeense guerrilla.

21:51
De historicus Perinçek toont de nep-Turk Russische documenten, maar die gelooft het niet omdat hij het niet kan lezen. (vergelijk zijn gehuichel in part 2 op 38:16)

Sinan vindt het kwalijk dat de gehele Armeense bevolking moest lijden voor acties "van een klein groep Armeense nationalisten".
Dat is onwaar: niet de gehele Ottomaans Armeense bevolking werd gereloceerd. Honderdduizenden Armenen in westelijk Anatolië kregen niet te maken met de relocatie.
(Sinan was een onderzoeksjournalist. Van zulke mensen verwacht je eerst research voor ze zulke beweringen verkondigen.)

Conform zijn pro-Armeense oriëntatie ontbreekt het bagatelliseren niet: hij heeft het over “een klein groepje Armeense nationalisten”.
We praten over duizenden en duizenden Ottomaanse Armenen. In bijvoorbeeld Sarikarmis hadden de Turken met ze kennisgemaakt. En menige divisies moest het Ottomaanse leger achter de fronten aanhouden om de guerrilla van Armenen in toom te houden. Armeense guerrilla was in staat om wekenlang tegen hele legermachten te vechten, konden grote steden zoals Van of Mush innemen. Dat doet echt niet 'een klein groepje Armeense nationalisten'.

 

Sinan haalt de Armeen Kevorkian erbij om zijn beweringen een aura van geloofwaardigheid toe te kennen.
(22:14) Hij doet gewichtig over 'academische logica'. We hebben in eerdere delen gezien hoe het gesteld was met het logische denkvermogen van deze Armeense fantast. (zie daarvoor bijvoorbeeld verslag deel 3 part 2, met onder meer in 33:01)



(part 2)